Hajp! Edukacja biznesowa dla młodzieży i początkujących.

Hajp.edu.pl Blog

Persona klienta – czym jest i jak ją stworzyć? (dla początkujących)

Czym jest persona klienta (buyer persona)?

Persona klienta, znana też jako buyer persona, to fikcyjna postać reprezentująca idealnego klienta danego produktu lub usługi. Tworzy się ją na podstawie danych, obserwacji, wywiadów i… odrobiny wyobraźni.

Nie chodzi tu o przypadkowego odbiorcę, ale o konkretną osobę z imieniem, wiekiem, zainteresowaniami, problemami, stylami zakupowymi czy sposobem komunikacji. Taka persona pozwala lepiej zrozumieć potrzeby klientów i dostosować do nich ofertę, język oraz sposób promocji.

Po co tworzy się persony?

Tworzenie 🧔 persony pomaga w odpowiedzi na fundamentalne pytania w marketingu:

  • Dla kogo to robimy?

  • Co jest ważne dla naszego klienta?

  • Jak do niego mówić, żeby chciał nas słuchać?

W skrócie – persona upraszcza złożony świat klientów i pozwala myśleć bardziej konkretnie. Dzięki niej można trafniej dobierać kanały komunikacji, treści reklamowe, ceny czy nawet wygląd produktu (patrz 4P marketingu).

To must-have w marketingu dla początkujących, ale także jedno z pierwszych narzędzi, z których korzystają startupy, firmy i zespoły kreatywne.

Czy można mieć kilka person dla jednego produktu?

Tak! I bardzo często tak właśnie jest. Produkt może być używany przez różne grupy ludzi – np. aplikacja edukacyjna może być atrakcyjna zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli czy rodziców.

Dla każdej z tych grup warto stworzyć oddzielną personę, bo:

  • mają różne potrzeby i motywacje,

  • używają produktu w inny sposób,

  • reagują na inne komunikaty i kanały promocji.

Dzięki podziałowi na kilka person łatwiej przygotować zróżnicowaną, ale spójną strategię marketingową.

W czym pomaga dobrze opracowana persona?

Odpowiednio przygotowana buyer persona:

  • pomaga tworzyć skuteczniejsze kampanie reklamowe,

  • pozwala lepiej dopasować treść i język komunikatów,

  • upraszcza decyzje produktowe,

  • pomaga zespołom działać spójnie – wszyscy wiedzą, do kogo „mówią”,

  • rozwija kreatywne myślenie – zmusza do empatii i wyobraźni.

Nie bez powodu wiele firm zaczyna każdy projekt marketingowy od warsztatu tworzenia persony – często w formie burzy mózgów , mapowania i dyskusji.

Jak stworzyć skuteczną personę?

Oto kilka prostych kroków:

  1. Nadaj personie imię – np. Ola, 17 lat, licealistka z dużego miasta.

  2. Zastanów się, czym się zajmuje, co ją interesuje, co ją stresuje.

  3. Określ, jak podejmuje decyzje zakupowe.

  4. Zidentyfikuj kanały komunikacji – gdzie ją znajdziesz: Instagram, TikTok, YouTube, blogi?

  5. Dodaj konkretne cytaty i potrzeby – „Chcę zdać maturę, ale nie mam głowy do organizacji”.

  6. Zweryfikuj – czy ta persona naprawdę reprezentuje Twoją grupę docelową? Może warto porozmawiać z kilkoma osobami z tej grupy?

Im bardziej realna i „żywa” będzie persona, tym lepiej zadziała jako narzędzie marketingowe.

Chcesz stworzyć własną personę? Zapraszamy do Business Thinking Academy!

Temat persony klienta omawiamy krok po kroku w ramach zajęć 🚀 Business Thinking Academy – praktycznego kursu dla młodzieży i osób początkujących. Uczymy nie tylko czym jest buyer persona, ale również jak ją tworzyć, testować i wykorzystywać w realnych projektach.

Podczas zajęć pracujemy zespołowo, wykorzystujemy burze mózgów, mapy myśli i kreatywne ćwiczenia. To świetny sposób na poznanie podstaw marketingu, ale też rozwijanie kompetencji takich jak empatia, komunikacja i myślenie projektowe.

Udostępnij:
NAJNOWSZE WPISY

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.