Home » Kreatywność w zespole – czym jest kreatywność kolektywna?
Kreatywność to dziś jedna z najważniejszych kompetencji – nie tylko w sztuce, ale też w nauce, biznesie i codziennym życiu. Ale czy wiesz, że istnieje coś takiego jak kreatywność kolektywna? To nie tylko „więcej głów – więcej pomysłów”, ale coś znacznie bardziej złożonego i ciekawego. Jeśli chcesz zrozumieć, jak działa kreatywność w zespole, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
Wyobraź sobie grupę osób, które wspólnie pracują nad rozwiązaniem jakiegoś problemu. Każdy wnosi coś od siebie – wiedzę, doświadczenie, inny punkt widzenia. W wyniku ich współpracy powstaje pomysł, który nie mógłby powstać w głowie jednej osoby. Taki pomysł nazywamy właśnie pomysłem kolektywnym – jest on efektem wspólnego działania, interakcji i wzajemnego inspirowania się.
To właśnie zjawisko nazywamy kreatywnością kolektywną. Nie chodzi w niej tylko o liczbę pomysłów (jak w klasycznej burzy mózgów), ale o ich jakość, nowatorstwo i potencjał oddziaływania – zdolność do rozwiązywania problemów oraz wykonalność.
Pomysły kolektywne mogą mieć różną formę:
Proste kolaże – czyli zlepki różnych elementów wymyślonych przez członków zespołu. W przypadku pomysłów „kolażowych” można jeszcze dość precyzyjnie wskazać, kto co wymyślił i kto co dodał w trakcie trwania burzy mózgów.
Złożone amalgamaty – czyli głęboko przetworzone pomysły, w których trudno ustalić, kto był autorem jakiego elementu. Ostateczny efekt współdziałania jest wytworem wielo-umysłu zaangażowanego w twórcze działanie. To te pomysły właśnie najlepiej pokazują siłę twórczej synergii zespołu.
Kreatywność w zespole to proces rozciągnięty w czasie. Pomysły ewoluują, zmieniają się, są udoskonalane. Dlatego warto myśleć o kreatywności jako o czymś, co dzieje się nie tylko podczas warsztatu, ale też między spotkaniami – np. w rozmowach, żartach, wspólnym prototypowaniu.
Nie wystarczy zebrać kreatywnych ludzi i czekać na genialne pomysły. Na kreatywność zespołu wpływa wiele czynników – oto kilka z nich:
✅ jakość interakcji i atmosfera pracy (tzw. klimat dla kreatywności): relacje interpersonalne w zespole, formy komunikowania się, zasady współpracy, ogólna otwartość wobec pomysłów innych osób (itd.);
✅ charakter wykonywanej pracy: cele i zadania stawiane przed zespołem – czy wymagają one kreatywnego myślenia, nieszablonowego podejścia oraz zaangażowania twórczego? (itd.);
✅ rola lidera: sposób zarządzania zespołem przez lidera – czy lider zespołu wspiera kreatywne działania uczestników zespołu, pobudza do twórczego myślenia, stymuluje poznawczo? (itd.);
✅ otoczenie zewnętrzne: otoczenie społeczno-kulturowe, otoczenie fizyczne – czy otoczenie fizyczne sprzyja swobodnym interakcjom i wymianie pomysłów? Czy organizacja ceni innowacyjność i docenia twórcze dokonania pracowników? (itd.);
✅ styl pracy: wykorzystywane podejścia do zarządzania projektami oraz procedury, metody i techniki pracy kreatywnej, np. Design Thinking, Agile (itd.).
Aby zespół mógł działać twórczo, trzeba zadbać o trzy kluczowe obszary:
To trochę jak z grą komputerową – musisz mieć drużynę z odpowiednimi umiejętnościami, przestrzeń do działania i dobry plan, jak wykorzystać to, co masz.
Sprawdź, co dokładnie wpływa na kreatywność zespołową:
To, czy zespół jest zdolny do kreatywnego działania, zależy od tego, jakie ma zasoby – zarówno ludzkie, jak i umysłowe (mentalne). Chodzi tu o:
różnorodność kompetencji – czyli osoby o zróżnicowanej wiedzy, perspektywach oraz stylach pracy (itd.),
kreatywny mindset – ogólne nastawienie na szukanie nowych rozwiązań, próbowanie i uczenie się (itd.),
motywację do twórczego myślenia i działania (itd.),
otwartość na nowe pomysły i odmienne perspektywy (itd.),
poczucie sprawczości, czyli przekonanie, że „mamy wpływ i możemy coś zmienić”.
Zespół pozbawiony potencjału będzie jak samochód bez silnika – może wygląda świetnie, ale nigdzie nie pojedzie.
Nawet jeśli masz super zespół, to bez odpowiednich warunków nic się nie zadzieje. Kreatywność potrzebuje przestrzeni – istotnego problemu, który należy rozwiązać oraz zgody organizacji na podjęcie działania (itd.) Jak ją stworzyć?
Postaw jasne cele – zespół musi wiedzieć, po co coś robi i jaki ma kierunek.
Zadbaj o elastyczność – pozwól na eksperymenty i zmiany planów, gdy pojawią się nowe pomysły – to ważne, ponieważ kreatywność wymaga czasu i doświadczeń (itd.).
Daj czas i miejsce na próbowanie – np. prototypowanie, testy, sesje twórcze.
Sposobność to jak dobre pole startowe – jeśli go nie ma, nawet najlepszy pomysł nie ma gdzie wystartować.
Gdy zespół ma potencjał i możliwości, czas przejść do działania. To moment, kiedy trzeba zamieniać pomysły w konkretne rozwiązania. Pomagają w tym:
techniki kreatywnego myślenia, np. Design Thinking, SCAMPER, sześć kapeluszy myślowych,
rozgrzewki kreatywne – ćwiczenia, które pobudzają wyobraźnię (na temat kreatywnych rozgrzewek przeczytasz tutaj),
To właśnie w tym etapie zespół przekuwa potencjał w realne efekty – nowe pomysły, innowacje, rozwiązania.
Więcej na temat kreatywności w zespole dowiesz się na stronie NoAutomata.com.
Kreatywność w zespole to coś więcej niż suma indywidualnych pomysłów. To emergentny proces, który powstaje w wyniku interakcji, współpracy i wzajemnej inspiracji. Dobrze zarządzany zespół może osiągnąć poziom twórczości, którego nie da się osiągnąć w pojedynkę.
Chcesz nauczyć się, jak działa kreatywność w praktyce? Sprawdź nasze warsztaty kreatywne i kurs kreatywnego myślenia – Creative Thinking Lab! oraz Creative Process Lab! Uczymy, jak rozwijać pomysły w grupie, jak wspierać współpracę i jak budować kreatywną atmosferę.
Nasza Polityka prywatności
Hajp! Mieszko Olszewski
tel. +604 051 136
email: kontakt@hajp.edu.pl
Warsztatowa edukacja biznesowa dla młodych umysłów. Nasze praktyczne kursy łączą teorię z działaniem – uczymy poprzez warsztaty, analizę case studies i pracę zespołową. Pomagamy rozwijać przedsiębiorczość, kształtujemy kreatywne myślenie oraz wprowadzamy w świat marketingu, zarządzania i pokrewnych dziedzin. Programy zostały opracowane przez doświadczonego praktyka biznesu i wykładowcę akademickiego.
Tagi: edukacja biznesowa dla młodzieży początkujących, podstawy przedsiębiorczości dla młodzieży i początkujących, warsztatowe kursy biznesu dla młodzieży i początkujących, warsztatowe kursy kreatywnego myślenia dla młodzieży i początkujących, warsztatowe kursy wystąpień i prezentacji dla młodzieży i początkujących.
Inne |
|
Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii. | |
Niezbędne |
Niezbędne |
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo. | |
Reklamowe |
|
Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam. | |
Analityczne |
|
Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp. | |
Funkcjonalne |
|
Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich. | |
Wydajnościowe |
|
Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników. |
Ta strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Spośród nich pliki cookie, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i rozumieć sposób korzystania z tej witryny. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika wyłącznie za jego zgodą. Użytkownik ma również możliwość rezygnacji z tych plików cookie.