Hajp! Edukacja biznesowa dla młodzieży i początkujących.

Hajp.edu.pl Blog

Kreatywna atmosfera – co ją charakteryzuje i jak ją tworzyć?

Dlaczego kreatywna praca w grupie jest ważna?

Kreatywna praca w grupie sprzyja powstawaniu szczególnie oryginalnych pomysłów. Współdziałanie osób o różnych doświadczeniach, wiedzy i umiejętnościach prowadzi do efektu tzw. kreatywnej synergii, czyli łączenia zróżnicowanych zasobów intelektualnych w celu znalezienia innowacyjnych rozwiązań (więcej na ten temat przeczytasz tutaj). Kluczową rolę odgrywa tutaj atmosfera pracy (tzw. klimat) – szczególnie w trakcie kreatywnego warsztatu ważne jest, aby uczestnicy czuli się swobodnie, bezpiecznie i komfortowo i aktywnie brali udział w twórczych aktywnościach, np. burzy mózgów. Przyjazne środowisko sprzyja otwartości, wymianie pomysłów i odwadze w prezentowaniu nawet najbardziej niekonwencjonalnych koncepcji.

Czym jest klimat dla kreatywności?

Klimat dla kreatywności to atmosfera pracy, która wspiera twórczą aktywność i zachęca do generowania nowych pomysłów. W przeciwieństwie do kultury organizacyjnej, która odnosi się do głęboko zakorzenionych wartości i norm, klimat ma bardziej widoczny, namacalny charakter. Można go porównać do wody w akwarium – wpływa na codzienne interakcje i sposób funkcjonowania zespołu.

Kluczowe jest to, że klimat istnieje w percepcji odbiorców. To, jak pracownicy czy uczestnicy kreatywnych warsztatów postrzegają swoje otoczenie, zależy od ich doświadczeń i indywidualnych cech. Dlatego dla jednej osoby dana atmosfera może być stymulująca, a dla innej – demotywująca.

Co cechuje klimat sprzyjający kreatywności?

Według Görana Ekvalla, klimat sprzyjający kreatywności charakteryzuje dziewięć wymiarów:

  1. Wyzwania i zaangażowanie. Uczestnicy czują się zmotywowani do działania i mają poczucie sensu swojej pracy. Czują, że ich wkład ma znaczenie, a osiągnięcia są doceniane, co zwiększa motywację do podejmowania kreatywnych wyzwań.

  2. Swoboda pracy. Autonomia w podejmowaniu decyzji i elastyczność działania sprzyjają kreatywnemu myśleniu. Możliwość samodzielnego wyboru sposobu realizacji zadań pobudza inicjatywę i zwiększa zaangażowanie.

  3. Zaufanie i otwartość. Bezpieczeństwo emocjonalne pozwala na szczerość, otwartość i konstruktywną krytykę. W takiej atmosferze pracownicy chętniej dzielą się pomysłami, bez obaw o negatywne oceny.

  4. Czas na kreatywność. Możliwość dyskusji i eksplorowania różnych rozwiązań bez presji czasu pozwala na głębsze przemyślenia i rozwój bardziej innowacyjnych koncepcji.

  5. Swobodna atmosfera i humor. Luźna atmosfera, żarty i spontaniczność sprzyjają powstawaniu innowacyjnych pomysłów, redukują stres i ułatwiają przełamywanie barier myślowych.

  6. Niski poziom konfliktów interpersonalnych. Akceptacja różnorodności i unikanie destrukcyjnych napięć sprzyja harmonijnej współpracy i otwartości na różne punkty widzenia.

  7. Wsparcie dla pomysłów. Otwartość na nowe koncepcje i zachęcanie do testowania innowacji budują kulturę eksperymentowania, w której błędy są postrzegane jako element procesu uczenia się.

  8. Debata. Konstruktywna wymiana argumentów i różnorodnych punktów widzenia pozwala na dopracowanie pomysłów i znalezienie najbardziej efektywnych rozwiązań.

  9. Podejmowanie ryzyka. Akceptacja niepewności i gotowość do realizacji odważnych inicjatyw sprzyjają tworzeniu przełomowych innowacji i przełamywaniu schematów myślowych.

Jak tworzyć klimat sprzyjający kreatywności?

Niezależnie od tego, czy chcesz budować kreatywną atmosferę w miejscu pracy, czy moderujesz kreatywny warsztat, kluczowe jest stworzenie środowiska, w którym uczestnicy czują się swobodnie, bezpiecznie i zmotywowani do dzielenia się swoimi pomysłami. Na wstępie powinieneś wyraźnie podkreślić znaczenie otwartości, współpracy i gotowości do eksperymentowania. A oto kilka dodatkowych wskazówek: 

  • Promuj otwartość i współpracę. Zachęcaj uczestników do dzielenia się pomysłami bez obawy przed krytyką.

  • Stwórz przestrzeń do eksperymentowania. Pozwól zespołowi testować różne rozwiązania i ucz się na błędach.

  • Zapewnij czas na refleksję i twórcze myślenie. Unikaj nadmiernej presji czasu, aby uczestnicy mogli w pełni rozwinąć swoje pomysły.

  • Buduj atmosferę zaufania i szacunku. Wspieraj otwartą komunikację i doceniaj różnorodność punktów widzenia.

  • Motywuj do podejmowania wyzwań. Wyznacz ambitne cele, które angażują zespół i pobudzają jego kreatywność.

Podsumowanie

Kreatywny klimat to fundament, na którym opiera się sukces każdej grupy pragnącej stworzyć coś nowego, oryginalnego a zarazem użytecznego – kreatywnego! Tworząc atmosferę sprzyjającą twórczemu myśleniu, zarówno w miejscu pracy, jak i podczas kreatywnych warsztatów, można nie tylko zwiększyć innowacyjność zespołu, ale także zbudować zaangażowanie i satysfakcję uczestników z udziału w pracach grupy. Kluczem jest dbałość o swobodę działania, otwartość na różnorodne pomysły i gotowość do podejmowania ryzyka, które często prowadzi do przełomowych odkryć. 

W naszej szkole temat kreatywnej atmosfery omawiamy w ramach kursu Creative Thinking Lab! 

Udostępnij:
NAJNOWSZE WPISY

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.